روایی


مقصود این است که آیا ابزار اندازه‌گیری موردنظر می‌تواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه‌گیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی(validity) به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. پرسشنامه‌ای (یا بطور کلی ابزار اندازه‌گیری) که مثلا برای ارزیابی «تعهد سازمانی کارکنان» طراحی شده ولی پرسش‌هایش به گونه‌ای طراحی شده‌اند که «رضایت شغلی کارکنان» را ارزیابی می‌کند روایی ندارد (هر چند ممکن است بررسی‌های آماری، پایایی مطلوب آن را نشان دهد). همین‌طور پرسشنامه‌ای که همه وجوه موضوع مورد تحقیق را در بر نگیرد قطعا دارای روایی مطلوبی نیست.

نظر کارشناسان و خبرگان می‌تواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازه‌گیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری‌های نامتناسب می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد.

قبل از بکارگیری ابزارهای اندازه‌گیری لازم است پژوهشگر از طریق علمی، نسبت به روا بودن ابزار اندازه‌گیری مورد نظر و پایایی آن (که مکمل هم به حساب می آیند) اطمینان نسبی پیدا کند.

پایایی


پایایی(reliability) با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. به عبارت دیگر، «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است» چقدر است.

به بیان دیگر اگر ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به یک گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می شود. دامنه ضریب پایایی از صفر تا 1+ است. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک معرف پایایی کامل است. «پایایی کامل» واقعاً به ندرت دیده می‌شود و در صورت مشاهده قبل از هر چیز باید به نتایج شک کرد.

قبل از بکارگیری ابزارهای اندازه‌گیری لازم است پژوهشگر از طریق علمی، نسبت به روا بودن ابزار اندازه‌گیری مورد نظر و پایایی آن (که مکمل هم به حساب می آیند) اطمینان نسبی پیدا کند.

برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازه‌گیری، شیوه‌های مختلفی به کار برده می‌شود. از جمله:

الف) اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی(Test – Retest)

ب) روش موازی یا روش آزمونهای همتا(Equivalence)

ج) روش تصنیف یا دونیمه کردن آزمون(Split – half)

د) روش کودر _ ریچاردسون(Kuder – Richardson)

ه) روش آلفای کرونباخ(Cronbach Alpha)

نرم افزار spss یکی از نرم افزارهای متداول برای تعیین پایایی با یکی از روش‌های فوق (و معمولا روش آلفای کرونباخ) می‌باشد.

ورزش کردن در دوران بارداری


 اکنون که باردارم، آیا هنوز می توانم ورزش کنم؟ چه فعالیت های بدون خطر و چه فعالیت های خطرناکند؟ چه مقدار فعالیت بدنی باید انجام دهم؟ این ها سوالاتی هستند که برای خانم های باردار پیش می آید.که اکثر خانم ها با طرز فکر اشتباهی که دارند از ورزش کردن جلوگیری می کنند. ما با مقاله زیر نشان می دهیم که نه تنهای ورزش کردن مضر نیست بلکه فواید بسیاری هم دارد. و به طور کلی باید گفت برای زنان بارداری که هیچگونه عوارض پزشکی ندارند، پیش از بارداری نیز هیچگونه فعالیت ورزشی نداشته اند ، فعالیت های بدنی نه تنها بدون خطر بلکه مفید نیز هستند.



  ورزش بارداری ادامه مطلب ...

در چه ساعاتی بهتر است ورزش نکنیم؟


یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه ورزشکاران باید حتی الامکان از انجام تمرینات شدید در ساعات 10 تا 3 بعدازظهر خودداری کنند گفت: بهتر است ورزشکاران 15 تا 20 دقیقه قبل از گرم کردن و سرد کردن بدن خود حدود 250سی سی آب مصرف کنند.
  ادامه مطلب ...

جملات ناب مدیریتی

نویسنده آکیو موریتا (Akio Morita)


متن فارسی

یک شرکت بجایی نمی رسد اگر تفکر محدود به مدیریت شود.



متن انگلیسی

.A company will get nowhere if all of the thinking is left to management