وقتی نوشابه می خورید چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟

1 دقیقه بعد از خوردن نوشابه :
۱۰ قاشق چایخوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجودخوردن این حجم شکر دچار حالت تهوع و استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، کمی طعم آن را می‌گیرد و به ظاهر شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.
 20 دقیقه بعد :
قند خون‌تان بالا می‌رود و به ترشح ناگهانی و یکجای انسولین منجر می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود و نکته خطرناک و مهم اینجاست که بیشتر این چربیها در بدن ذخیره شده و یکی از عوامل اصلی چاقی می شود
  
۴۰ دقیقه بعد :
حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک‌های چشمتان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند در نتیجه چربی خون هم بالا میرود. همچنین گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند.
۴۵ دقیقه بعد :
ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند و مراکز خاصی در مغز که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف مواد مخدر به ایجاد سرخوشی، آنهم از نوع کاذب ، خطرناک و اعتیادآور منجر می‌شود. جالبه بدونید این حالت سرخوشی و سرزندگی ، اونهم بصورت کاملا بی ضرر و اتفاقا مفید رو میتونید با روزی سی دقیقه ورزش کردن بدست بیارید.
۶۰ دقیقه بعد :
اسیدفسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند و این یکی از دلایل مهم بروز پوکی استخوان در اثر خوردن نوشابه است.
مدتی بعدتر :
کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. حالا کلسیم و منیزیم و روی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ها نیز از دست می‌رود.

و بالاخره :

کم‌کم آن غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکشمی‌کند و نوبت به افت قند خون می‌رسد. در این مرحله یا خیلی

حساس و تحریک‌پذیر و حتی پرخاشگر می‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال و خواب آلود. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید؛ آبی که می‌شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می‌رود و متاسفانه شما هوس یک نوشابه دیگر می‌کنید.
نوشابه‌خورترین ملت جهان
 چند آمار تکاندهنده :
سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران ۴۲ لیتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان به این نتیجه وحشتناک می‌رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه‌هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم. برای این که بیشتر تعجب کنید، بد نیست بدانید که:
میانگین مصرف نوشابه‌های گازدار در دنیا برای هر فرد 10 لیتر است.  در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه هاى گازدار در کشور، نزدیک به ۱۵ درصد رشد داشته است .
در طی این بیست سال، مصرف شیر و لبنیات، تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است. سرانه‌ مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استاندار جهانی است.
طبق آمار، ۹۰ درصد کودکان ۲۴ ماهه تا ۱۲ ساله کشورمان، روزانه حداقل یک بار پفک و نوشابه مصرف کرده‌اند.
۲۵ درصد از کودکان ایرانى به نوعی با سوءتغذیه دست‌به‌گریبانند. یک‌سوم از مرگ‌ومیرهای کشور به علت بیماری‌های قلبی‌عروقی است که یکی از عوامل اصلی بروز آن، تغذیه غلط است.

پس با خواندن این مطلب تصمیم جدی بگیرید که زین پس از خوردن نوشابه جلوگیری کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.