سازمان من را ببین

  
شرح تصویر: هر سازمانی علاوه بر ساختار رسمی و از پیش طراحی شده، دارای شبکه‌ای از روابط شخصی و اجتماعی است که توسط کارکنان آن شکل گرفته است. به این شبکه، سازمان غیر رسمی گفته می‌شود. سازمان‌های غیر رسمی ویژگی‌هایی دارند که متفاوت از ویژگی‌های سازمان‌های رسمی و ساخت‌یافته است. برای مدیریت گروه‌ها و سازمان‌های غیر رسمی در یک سازمان رسمی، باید به این ویژگی‌ها توجه داشت. این ویژگی‌ها عبارتند از:
  • سازمان‌های غیر رسمی مانند عاملان کنترل اجتماعی عمل می‌کنند بدین شکل که فرهنگی تولید می‌کنند که دنباله‌روی و انطباق با اعضای گروه را الزامی می‌کند.
  • سازمان‌های غیر رسمی در برابر تغییر مقاومت می‌کنند.
  • گروه غیر رسمی سازمان یک رهبر غیر رسمی دارد که لزوماً شخصی نیست که به عنوان رئیس سازمان منصوب شده است.
  •  روابط انسانی حاکم بر سازمان غیر رسمی، کاملاً متفاوت از روابط در سازمان رسمی است و فنون متفاوتی برای تحلیل آن روابط موردنیاز است.
  •  سیستم رتبه‌بندی و روابط کاملاً جدای از ساختار رسمی است.
  از آنجایی که سازمان‌ها از افراد تشکیل شده‌اند نه خانه‌های نمودار سازمانی، مدیران و طراحان سیستم‌ها نباید خود را از تحرکات سازمانی واقعی جدا کنند. مدیران باید از گروه‌های اجتماعی سازمان اطلاع داشته باشند و درباره آنها اطلاعات جمع‌آوری کنند و از این اطلاعات در طراحی سیستم‌ها و برنامه‌ریزی بهره ببرند. مدیران باید به واقعیت‌های سازمان توجه کنند.

منبع: راهکار مدیریت

نویسنده شرح: مجید امیدوار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.